Zapraszamy do lektury nowego 31. numeru „Panoptikum”

Zapraszamy do lektury 31. numeru „Panoptikum” zatytułowanego „The Many Faces of Biopics”. Najnowsze wydanie skupia się, jak nazwa wskazuje, na filmach biograficznych z szczególnym uwzględnieniem współczesnych produkcji, które wydają się przechodzić erę swojej świetności.
Jak pisze Redaktorka 31. numeru „Panoptikum” – prof. Ewa Mazierska, trwająca wśród twórczyń i twórców filmowych fascynacja biografiami, zdaje się wyrastać z tendencji postmodernistycznych, które sięgały po indywidualne i mniej znane historie konkretnych osób. W ten sposób, biografie potrafią dostarczyć dużą ilość szczegółów z życia głównego bohatera, ale także szerzej nakreślić określone zjawisko społeczne lub historyczne. Zauważa się także, że autorzy filmowi chętnie sięgają po historie popularnych lub też wyróżniających się na tle społeczeństwa osobowości (np. „Steve Jobs” [2015, D. Boyle], „Spacer po linie” [2005, J. Mangold]). Za filmami biograficznymi również idzie w parze ekranowa widowiskowość – czysta rozrywka, którą twórcy chcą dostarczyć odbiorcy (np. „Bohemian Rhapsody” [2018, B. Singer]). I wreszcie, reżyserzy i reżyserki dostarczają nutę nostalgii za sprawą biografii o znanych aktorach i twórcach filmowych („Chaplin” [1992, R. Attenborough], „Judy” [2019, R. Goold]).
Jednak to tylko kilka czynników wpływających na wzrastającą popularność filmów biograficznych. Dlatego właśnie, 31. Numer „Panoptikum” został poświęcony analizie tego szerokiego i jakże świeżego zjawiska. W najbliższym czasie postaramy się przybliżyć każdy z artykułów, które znalazły się w numerze. Niemniej zachęcamy do zapoznania się z całym 31. numerem „Panoptikum: The Many Faces of Biopics”.
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: piątek, 22. Listopad 2024 - 10:48; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka Ostatnia zmiana: piątek, 22. Listopad 2024 - 10:50; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka